Tragedija na brodu Lastovo: Butković traži ostavku Sopte, oporba cijele Vlade dok...

Tragedija na brodu Lastovo: Butković traži ostavku Sopte, oporba cijele Vlade dok iz SPH poručuju kako zapovjednik broda ne može biti kriv

Podijeli

Gotovo pola godine nakon nesreće na trajektu “Lastovo” Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je izvješće o izvidima pomorskih prekršaja. Prema tom izvješću za smrt tri člana posade i ozljeđivanje četvrtog člana odgovorni su: predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, zapovjednik broda “Lastovo” Goran Đolonga i sama Jadrolinija. Protiv njih se predlaže pokretanje prekršajnih postupaka, dok članovi posade nisu krivi.

“Najvažniji zaključak ove istrage je da poginuli pomorci nisu odgovorni, čak naprotiv, oni su nastradali zbog manjkavosti sustava upravljanja sigurnošću u Jadroliniji. Isto tako, utvrđena je odgovornost zapovjednika broda, međutim ona se svodi na zapovjednu odgovornost. To i piše u pomorskom zakoniku, sve što se dogodi na brodu uvijek je, nažalost, odgovoran i zapovjednik broda.”

Rekao je potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i dodao…

“Obavještavam cijelu hrvatsku javnost da sam sazvao skupštinu Jadrolinije u redovnoj proceduri. To će biti 11. veljače, gdje ću tražiti razrješenje i opoziv predsjednika Uprave gospodina Davida Sopte.”

Također, obratio se i obiteljima poginulih pomoraca.

“Dopustite mi da ovom prilikom u ime hrvatske države uputim javnu ispriku najprije, a onda i duboko žaljenje obiteljima poginulih pomoraca. Vaši najmiliji obavljali su posao stručno, odgovorno i predano, ali su zbog nemara i odgovornosti nekih drugih ljudi nažalost nastradali.”

Ovo je jedna od tri istrage koje se provode u slučaju pomorskih nesreća sa smrtnim ishodom, naglasio je ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe, kapetan Siniša Orlić. Jednu provodi DORH koji traži kaznenu odgovornost. Agencija za istraživanje nesreća u pomorskom prometu provodi sigurnosnu istragu, a kao rezultat te istrage izdaju se sigurnosne preporuke svima onima koji su napravili neki propust u svrhu poboljšanja rada. Treća istraga je ova, a u njoj se traži eventualna prekršajna odgovornost koja je i pronađena.

Orlić je naveo kako se u izvješću navodi i da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen.

“Ovo što smo mi zaključili je, u principu, da posada na brodu nije znala kako rampa funkcionira. Oni nisu imali nikakve karakteristike tog hidrauličnog motora o kome svi pričaju. Dakle, kada razgovarate s njima, i u saslušanjima koje su dali, netko je znao da rampa može pasti kad se ugasi hidraulika, većina ih nije znala. Za to je bio zadužen brodar da ih upozna, oni su to morali znati.”

Na ovo izvješće priopćenjem su reagirali iz Sindikata pomoraca Hrvatske. Oni se ne slažu s konstatacijom kako je i zapovjednik broda “Lastovo” odgovoran za nesreću.

“Ne može se tražiti odgovornost članova posade broda pa ni zapovjednika ukoliko na brodu ne postoji ili nije proveden kvalitetan Sustav upravljanja sigurnošću. Propisana procedura pri radovima koji su doveli do tragedije nije postojala, a rampa na trajektu ne može i ne smije pasti slobodnim padom. Zapovjednik broda nije odgovoran za donošenje procedura unutar SUS-a, već je za to odgovoran predsjednik uprave. Ukoliko nadležni tvrde da je sve to moguće onda je problem sigurnosti puno dublji nego što smo mislili”, poručili su sindikalisti.

Iz Jadrolinije su se oglasili prije konferencije za medije resornog ministra.

“Primjećujemo da se u zaključcima Izvješća predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije, Predsjednika Uprave i zapovjednika broda. To znači da će se o bilo čijoj prekršajnoj odgovornosti moći govoriti tek kad se taj prekršajni postupak pravomoćno okonča. Ali čak i postojanje eventualnog prekršaja ne znači automatski krivnju za tragediju,” poručili su iz tvrtke.

Također dodaju kako je “evidentno da su svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđeni implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Nijedna navedena neusklađenost sustava utvrđena izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne može biti direktan uzrok tragedije.”

Svoju odgovornost ne vidi ni predsjednik uprave David Sopta koji je u priopćenju poručio:

‘‘Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće (Lučka kapetanija u redovitom pregledu), kao i neposredno nakon nesreće (HRB zajedno s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu) nadležna inspekcijska tijela utvrdila kako „tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u svezi sustava upravljanja sigurnošću“. Takva utvrđenja samog Ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u Izvještaju istog tog Ministarstva.“

Na izvješće je reagirao i predsjednik najveće oporbene stranke SDP-a Siniša Hajdaš Dončić.

“Ovdje vam Andrej Plenković štiti svog prijatelja predsjednika Uprave Jadrolinije Soptu pod svaku cijenu. To je apsolutno nedopustivo. Znači normalan premijer bi prvog dana, nažalost kada se dogodila velika ljudska tragedija, dakle smijenio predsjednika Uprave Jadroline, smijenio nadzorni odbor i cijelu upravu. Plenković je gotov, ljudi su mu rekli da mu je kraj. Dakle, ovo je samo još jedan dokaz kako ne upravlja sustavom. Prošlo je koliko? Više od dva mjeseca od ove tragedije. Znači znalo se tko je kriv za to, njegov prijatelj Sopta.”

SDP-ova Ivana Marković koja je i potpredsjednica Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu zatražila je trenutnu ostavku predsjednika uprave Jadrolinije Davida Sopte, cijele Uprave društva, kao i Nadzornog odbora. Također, naglasila je kako sindikalisti, pa i Nadrzorni odbor Jadrolinije već dulje vrijeme upozoravaju na sustav upravljanja sigurnošću koji nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen.

Stava je kako je Sopta odmah trebao dati ostavku, a smatra da isto treba učiniti i Oleg Butković.

“Smatram da se on danas ponaša jednako kako se ponašao Sopta. Ako je sam priznao da su mornari stradali zbog propusta kompanije onda je to odgovornost i njega kao predsjednika Skupštine koji je imenovao podobne HDZ-ove kadrove. Koji se u imenovanju vodio samo s tim da je kadar podoban i HDZ-ov, a ne stručan. Ja tu vidim njegovu odgovornost.”

Gostujući u intervjuu Media servisa objavu rezultata istrage komentirao je SDP-ov Mihael Zmajlović.

​‘‘Možemo se pitati zašto se danas donijelo to izvješće. Danas kada zapravo cijela Hrvatska i fokus hrvatske javnosti je na pozitivne stvari, dakle na rezultate naših rukometaša. Možemo se i to zapitati. Živimo li i u takvom društvu gdje se evo i na taj način manipulira.”

U međuvremenu završno izvješće objavila je i Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. U njemu stoji kako je Jadroliniji izdano 12, a a Hrvatskom registru brodova tri sigurnosne preporuke.

Evo što je ravnateljica Agencije Alana Vuić izjavila za HRT.

“Dominantan čimbenik jest nepostojanje, odnosno nepotpuno poznavanje sustava za rukovanje s pramčanom rampom kao i nepostojanje informacija o stvarnoj tehničkoj izvedbi sustava pramčane rampe.”

Dodajmo kako je predsjednik saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Stipo Mlinarić iz Domovinskog pokreta sazvao za srijedu 12. veljače sjednicu na kojoj će tražiti sazivanje tematske sjednice o rezultatima istrage pomorske nesreće broda Lastovo.

  • Maximus
Podijeli