Male promjene u načinu života dokazano smanjuju rizik od razvoja dijabetesa tipa...

Male promjene u načinu života dokazano smanjuju rizik od razvoja dijabetesa tipa 2

Podijeli

Saznajte koje namirnice mogu ublažiti rizike obolijevanja

Najnovije smjernice Američke dijabetičke asocijacije (ADA) potvrđuju da pridržavanje uputa o pravilnoj prehrani znatno utječe na poboljšanje u regulaciji dijabetesa, a u mnogim slučajevima čak i bolje nego primjena lijekova. Primjerice, kod dijabetesa tipa 2 razina hemoglobina A1c (HbA1c) već nakon tri do šest mjeseci pridržavanja plana prehrane poboljšava se za 2 posto, a u dijabetes tipa 1 za 1,9 posto.

Pravilna prehrana stoga je jedan od ključnih elemenata u liječenju dijabetesa tipa 2, ali isto tako i temeljni alat u liječenju predijabetesa  odnosno povećane razine glukoze u krvi koja prethodi kliničkom razvoju dijabetesa tipa 2. Naime, potreba tijela za glukozom kao jednim od glavnih pogonskih goriva u organizmu kod odraslih osoba svake godine života sve je manja zbog smanjenja bazalnog metabolizma te sukladno tome odrasle osobe moraju naučiti smanjiti unos glukoze pravilnom prehranom u cilju prevencije predijabetesa, dijabetesa tipa 2, pretilosti, metaboličkog sindroma i kardiovaskularnih bolesti.

Ne možemo imati jednake prehrambene navike s dvadeset ili trideset godina, a pogotovo ne nakon četrdesete godine života kad nam se značajno  smanjuje bazalni metabolizam i potreba organizma za glukozom. Alternativa za one kojima je teže mijenjati prehrambene navike je tjelovježba primjerena unosu količine ugljikohidrata kao jedna od najvažnijih aktivnosti za potrošnju viška glukoze u organizmu i smanjenom riziku za hiperglikemiju i njene posljedice. No ono što je najvažnije u pravilnoj prehrani je činjenica da u osnovi nije pretjerano komplicirano pridržavati se pravila zdrave prehrane“ ističe dr. med. Dragan Soldo, liječnik obiteljske medicine te dodaje:

„Kad govorimo o pravilnoj prehrani većina ljudi je svjesna činjenice da povećan unos glukoze u vidu slastica i zaslađenih pića povećava razinu šećera u krvi, ali je manje svjesna da se potpuno isti proces događa kod unosa škroba u organizam jer ga jetra jednostavnim procesom razgrađuje u čistu glukozu. Kod predijabetesa odnosno intolerancije glukoze kao preteče dijabetesa tipa 2 jedno od najvažnijih pravila jest izbjegavati velike obroke, pogotovo ako su bogati rafiniranim ugljikohidratima. Kod oštećenog metabolizma glukoze u tijelu od ključne je važnosti izbjegavati unos velikih količina glukoze/škroba u jednom obroku, jer time nepotrebno preopterećujemo oslabljenu endokrinu funkciju gušterače i iscrpljujemo njenu sposobnost da na unos glukoze/škroba reagira adekvatnim lučenjem inzulina. Unos iste količine glukoze/škroba kroz nekoliko manjih obroka kroz dan daleko manje opterećuje endokrinu funkciju gušterače i štiti ju od iscrpljivanja, a samim time i razvoja kliničke slike predijabetesa ili dijabetesa tipa 2.“

Jedno od najvažnijih i ključnih pravila u borbi protiv povišene razine glukoze u krvi, slijedom navedenog, je upravo izbjegavanje velikih obroka i planiranje prehrane uz nekoliko manjih obroka kroz dan bez pretjerivanja s ugljikohidratima. Druga važna prehrambena navika koju je potrebno usvojiti u prevenciji dijabetesa  je izbjegavanje kombinacije hrane bogate ugljikohidratima jer se time nepotrebno opterećuje endokrinu funkciju gušterače.

„Tipičan primjer ovakvih nepoželjnih kombinacija su kruh i krumpir, tijesto i kruh, varivo s krumpirom ili njokima i kruh, pizza i pivo ili zaslađeni sok ili tijesto i kolači. Pravilna prehrana za smanjenje rizika od razvoja dijabetesa tipa 2 u stvari nije ni stroga ni spartanska dijeta nego se temelji na prilagođavanju prehrambenih navika našim godinama i fizičkoj aktivnosti te realnoj potrebi za unosom ugljikohidrata u svakodnevnoj prehrani. Iako se svi čimbenici rizika od obolijevanja ne mogu kontrolirati, tjelesna aktivnost također pomaže poboljšati opće stanje organizma kao i osobnu kondiciju. Tjelovježba pomaže mišićima da učinkovitije koriste inzulin i zato je vrlo važna pri smanjenju rizika od dijabetesa tipa 2. Kako bi se rizik od obolijevanja smanjio, stručnjaci preporučuju najmanje 150 minuta tjelesne aktivnosti tjedno“, zaključuje dr. med. Dragan Soldo.

Namirnice koje mogu ublažiti rizike obolijevanja su sljedeće:

Proizvodi od žitarica

Dijeta bogata cjelovitim žitaricama može pomoći pri smanjenju rizika od razvoja dijabetesa. Cjelovite žitarice duže se probavljaju, bogate su vlaknima, daju osjećaj sitosti te energiju koja se postupno oslobađa u organizmu. Povećanjem unosa vlakana poboljšava se i razina glukoze u krvi i osjetljivosti na inzulin.

Voda

Pića koja sadržavaju šećere mogu uzrokovati skokove glukoze u krvi i znatno povećati rizik od razvoja dijabetesa tipa 2. Odabir vode umjesto gaziranih pića i pića koja sadrže šećere sjajan je način za smanjenje unosa kalorija i izbjegavanje visoke razine šećera u krvi. Osim vode, crni, zeleni i biljni čajevi, pod pretpostavkom da se konzumiraju bez dodatka šećera, također su dobra zamjena za slatke napitke bez kalorija.

Zdrave masti

Iako masnoće često povezujemo s masnom, prženom hranom, prekomjernom tjelesnom težinom i zdravstvenim poteškoćama koje su povezane s debljinom, u stvarnosti, našem su tijelu neke masnoće potrebne. Trans-masne masti i zasićene masnoće važno je zamijeniti zdravim masnoćama, koje se mogu pronaći u biljnim uljima, orašastim plodovima i sjemenkama. One za nas predstavljaju izvor energije, a ujedno pomažu i u apsorpciji vitamina (A, D, E, K) i minerala.

Voće i povrće

Konzumacija svježeg voća i povrća svojevrsno je osvježenje organizma koje značajno doprinosi zdravijem životu.  Voće i povrće puno je vitamina, minerala i vlakana, ali sadrži i šećere stoga je potrebno paziti na preporučenu količinu.

Podsjetimo, inicijativom „Moj predijabetes – upozorenje za promjenu mojih životnih navika“ Merck, vodeća tvrtka za znanost i tehnologiju, pokrenula je edukativnu kampanju koja naglašava važnost nadzora nad svojim zdravljem. Simptomi predijabetesa i dijabetesa tipa 2 možda nisu uvijek vidljivi i zato je od velike važnosti slijediti gore navedene preporuke te naučiti čitati znakove svoga tijela.

Velika pomoć pri tom može biti posjet stranici www.yourprediabetes.info uz jednostavno rješavanje kratkog testa od samo devet pitanja  uz pomoć kojeg je moguće u manje od dvije minute saznati je li osoba u riziku od razvoja šećerne bolesti odnosno dijabetesa tipa 2 ili stanja koje se naziva predijabetes te što je dalje potrebno poduzeti kako bi se ovo stanje zaustavilo ili odgodio nastup dijabetesa tipa 2. Test je dostupan i kroz mobilnu aplikaciju PREVENCIJAŠB2, dostupne na App store-u ili Google Play store-u.

Podijeli