U Varaždinu predstavljena nova politička opcija – politička platforma „Budimo grad“

U Varaždinu predstavljena nova politička opcija – politička platforma „Budimo grad“

Podijeli

U subotu, 28.11. je na prostoru staroga grada u Varaždinu predstavljena politička platforma „Budimo grad“.

U svom su obraćanju medijima govorili o motivima i razlozima zbog kojih su se okupili, o tome tko su i načelima kojima će se voditi u svom radu. Motive aktiviranja, kao i motive zbog koji su platformu nazvali „Budimo grad“ objasnila je Tena Rak. Ime platforme „Budimo grad“ odabrano je zbog želje okupljanja ljudi koji vole Varaždin i žele zaustaviti njegovo potonuće, probuditi uspavanu građansku svijest i potaknuti buđenje, odnosno, potaknuti promjene kojima će Varaždin napredovati – za sve građane.

Dubravka Novak opisala je „Budimo grad“ kao lokalnu, nezavisnu, građansku i političku platformu nastalu iz nezadovoljstva građanki i građana okupljenih u građanskim inicijativama na društvenim mrežama, a njihove članove kao obrazovane, odgovorne, ostvarene, dobronamjerne osobe s profesionalnim i osobnim kredibilitetom i integritetom, koji su zabrinuti za budućnost Varaždina, odlučili pokušati izravno, sudjelovanjem u političkim procesima, utjecati na način na koji se donose odluke o budućnosti građanski i građana, a na temelju univerzalnih, demokratskih vrijednosti koje su na političkoj sceni izblijedile, a ponegdje i nestale.

Nikola Kumek je istakao kako prije svakih izbora, isti političari Varaždinkama i Varaždincima obećavaju iste stvari: rješavanje bala smeća, biotehnološki park, nadvožnjak, novi starački dom. Ocijenio je da neki idu toliko daleko da obećaju i brzi vlak, i novu trasu pruge do Zagreba. Nažalost, jedino što se u našem gradu uspješno gradi su korupcijske afere. – rekao je. „Na čelu grada imamo gradonačelnika koji koalira sa svojim suosuđenikom za korupciju, g. Pataftom. Da ironija bude još̌ veća, sa njima je u vijeću i g. Sevšek koji je branio Ivana Čehoka i dočekivao ga ispred Remetinca. Sve korupcijske afere ne bi bile moguće ni bez podrške HDZ-ovih i HNS-ovih gradskih vijećnika. Dokle god institucije Republike Hrvatske ne sprečavaju i kažnjavaju ovu korupciju, mi građani zadnja smo linija obrane našega grada od ove pljačke i otimačine. Sve afere u našem gradu direktna su posljedica manjka transparentnosti i potpunog izostanka političku odgovornosti. Upravo zato suštinski moramo promijeniti način upravljanja našem gradom.“- zaključio je Kumek.


Platforma će inzistirati na odgovornosti, transparentnosti, na građanskoj participaciji i na učinkovitosti rada gradske uprave. Tražit će i očekivati da gradska vlast postupa zakonito, transparentno i odgovorno te da stvarno uključi građane u upravljanje gradom. To smatraju jedinim putem da građani ponovno steknu povjerenje u politiku. Ovu promjenu ne možemo ostvariti sami, nego jedino uz potporu građana, zaključio je Ivan Obadić.

Manifest o dobrom upravljanju Gradom – sažetak

U Hrvatskoj se, pa tako i u Varaždinu, izbore smatra bitkom nakon koje se gradom vlada apsolutistički, bez odgovornosti i potrebe za bilo kakvim oblikom participacije, bilo struke, bilo građana, bilo civilnog društva. Takav način obnašanja javne dužnosti, opisan kroz sintagmu da se Varaždinom vlada, a njime bi se trebalo upravljati, u srži je svih problema s kojima se naš grad suočava. Ovakva praksa „vladanja“ Gradom nije održiva i prijeti daljnjem zaoštravanju društvenih i političkih odnosa te stagnaciji razvoja Varaždina te ju je potrebno prekinuti. Građanska platforma „Budimo grad“ iz tog razloga predstavlja javnosti Manifest kao temelj za novi način vođenja politike te upravljanja najvrjednijim javnim dobrom koje imamo, a to je naš Varaždin. Temelji dobrog upravljanja gradom jesu:

  1. Odgovornost
    Stvarna demokracija ne počiva samo na zakonima nego i na njihovoj efikasnoj primjeni te na visokim etičkim standardima obnašatelja javnih dužnosti. Nositelji javnih funkcija, političari, moraju imati i biti spremni preuzeti jasnu i izravnu odgovornost za svoje odluke i postupke, koja uključuje:
    • obavezu povlačenja u slučaju teškog sukoba interesa,
    • obavezu povlačenja u slučaju ako je protiv njih pokrenut kazneni postupak ili ako su nepravomoćno osuđeni za kaznena djela za koja Zakon o lokalnim izborima u slučaju pravomoćne osuđujuće presude propisuje zabranu kandidiranja,
    • dobrovoljno prihvaćanje ograničenja dopuštenog reizbora na mjesto
    gradonačelnika na dva mandata.
  2. Transparentnost
    Preduvjet za stvaranje i osiguravanje političke i pravne odgovornosti te sprečavanje korupcije je transparentnost. Prava i iskrena transparentnost je nužna kako bi se otklonile sve moguće sumnje u motive i ciljeve donošenja političkih odluka i izgradilo urušeno povjerenje između vlasti i građana. Ona se očituje u:
    • pravovremenoj i potpunoj dostavi svih materijala prije sjednica Gradskog vijeća,
    • transparentnom proračunu – cilj je otvoreno predočiti građanima svaku kunu koja je
    isplaćena iz gradskog proračuna,
    • transparentnom trošenju javnih sredstava – putem interneta javnim i stalno dostupnim treba učiniti sve primljene i plaćene račune,
    • ograničenju raspolaganja imovinom, investicijama i rashodima, odnosno zaduživanjem Grada – obvezu raspisivanja fakultativnog referenduma kod svih zaduženja i kapitalnih investicija većim od 10% vrijednosti posljednjeg realiziranog proračuna (uz izuzetak strateških razvojnih projekata sufinanciranih sredstvima Europske unije)
    • anonimnim javnim natječajima za izbor čelnih ljudi gradskih tvrtki i javnih ustanova.
    • transparentnom financiranju i uklanjanju političkog utjecaja na lokalne medije.
  1. Građanska participacija
    Uz informacijske alate građane treba poticati da sudjeluju u kreiranju pojedinih politika i to putem sustava „pametnog grada“ i participativnog odlučivanja, participativnog proračuna i putem uvođenja građanskog odgoja i obrazovanja u škole.
  2. Efikasnost
    Gradska uprava mora težiti unaprijediti svoju efikasnost jer o tome ovisi kvaliteta njezine usluge. Nedovoljna efikasnost dosadašnjeg modela „vladanja“ gradom pokazala se upravo na slučaju varaždinskih “bala”, gdje je zbog privatnih interesa i loših, netransparentnih odluka stvoren ogroman ekološki, financijski i politički problem koji ni danas, nakon gotovo dva desetljeća, još uvijek nije riješen. Efikasnost se u prvom redu očituje u:
    • odgovornom upravljanju financijama Grada na način da se obveze mogu preuzimati samo ako su osigurana neophodna financijska sredstva, te izbjegavanju pretjeranog zaduživanja,
    • stvarnom uključivanju stručne javnosti i pridržavanju najviših standarda kod
    donošenja odluka o investicijama,
    • konsenzusu između glavnih političkih opcija o dugoročnoj viziji razvoja Grada i o kapitalnim projektima (investicijama),
    • kvalitetnom procesu izrade razvojnih strategija i njihovom provođenju,
    • ustrojavanju sustava potpunog upravljanja javnom nabavom i javnosti tih postupaka,
    • stvarnoj transparentnosti kod zapošljavanja i imenovanja u gradskoj upravi i
    gradskim tvrtkama
    • razvoju sustava nagrađivanja i napredovanja službenika koji za cilj ima poticati bolji i
    učinkovitiji rad gradske uprave,
    • uklanjanju svih gospodarske djelatnosti koje ne predstavljaju temeljne poslove kojima bi se jedinice lokalne samouprave trebale baviti, iz poslova kojima se bavi Grad,
    • unovčenju imovine grada koja ne predstavlja temeljnu funkciju i djelatnost Grada i iskorištenju ostvarenih sredstava za poboljšanje tih istih temeljnih funkcija.

Sva ova načela i konkretne promjene u načinu funkcioniranja Grada imaju za cilj onemogućiti da privatni interes prevlada nad javnim, a istovremeno osigurati učešće građana u procesu donošenja i primjene javnih politika te da građani ponovno steknu povjerenje u gradsku vlast. Sve ovo je preduvjet da Varaždin ponovno postane napredan i ugodan grad, grad koji ostvaruje svoje ogromne društvene, gospodarske i kulturne potencijale, grad na koji će njegovi žitelji moći biti ponosni, a ne ga se sramiti.

  • Maximus
Podijeli